Aktivitus ger Träningstips

För er som genomför Göteborgsklassikern och nu ska cykla Hisingen Runt har vår partner Aktivitus tagit fram tips på hur du kan träna inför loppet och vad som är viktigt att tänka på såväl innan, under som efter loppet.Du får också rabatt på test hos dem när du är anmäld till motionsloppet Hisingen Runt.
Läs mer om tipsen och hur du tar del av rabatter på test i denna PDF

Utdrag av tipsen från Aktivitus

På dagen för loppet:
Innan:

  • Se till att cykeln är servad och allt fungerar (rätt tryck i däck, smörjd och ren kedja, cykeln är hel).
  • Att ha ätit och druckit ordentlig dagen innan så du har ordentligt med energi i kroppen. Ät en extra tallrik
    pasta, och 3-4 mackor mer än vanligt så klarar du dig. Ät en vanlig frukost, så som du brukar.
  • Kläder efter väder, finns inget värre att vara för varm eller kall under loppet. Vår erfarenhet är att de flesta klär sig för varmt…

Under:

  • Håll koll på din puls/ansträngning så du inte går ut för hårt, du skall cykla 5 mil!
  • Försök cykla bakom någon så du får hjälp av vinddraget (rulle) så du kan köra fortare utan att ta i mer. Men håll avstånd. Så du hinner bromsa i tid.
  • Ha roligt och utmana dig gärna sista milen, om du har krafter kvar. Att komma i mål trött är en härlig känsla.

Efter:

  • Ta på dig torra kläder direkt, stå inte och snacka om loppet i blöta och kalla kläder.
  • Få i dig vätska och mat (men överdriv inte mängd) så fort efter målgång du kan.
  • Njut av stunden och var nöjd med att du tagit dig igenom loppet och en utav delarna mot ditt mål att klara en Göteborgsklassiker!

Mattias från aktivitus