[:sv]Hur du fixar punkteringen [:]

[:sv]Det är ett faktum: Du kommer att få minst en punktering under din livstid. Så var beredd. Självklart finns livlinan ”Ring servicebilen” tillgänglig. Men om du inte vill vänta på servicebilen kommer här några tips.

Punktering

Utrustning

Under motionsloppen Hisingen Runt och Västkusten Runt kan du ha förbereda dig för det mesta genom att ha med verktyg och annat på ditt cykellopp. Det går inte att förbereda sig för allt om du inte har en stor ryggsäck, men med denna checklistan så kan du få med det mesta.

1. Demontera hjulet

Framhjul: Om det är framhjulet är det i regel mycket enkelt. Har cykeln handbroms kan du behöva lätta på trycket till bromsen något. Efter det är det helt enkelt att bara lossa på snabbkopplingen eller muttrarna som håller axeln på plats i framgaffeln.

Bakhjul: Är det bakhjulet finns det en kedja att ta hänsyn till. Innan du tar bort bakhjulet, flytta kedjan till minsta kuggen i kassetten (bakre dreven) samt på den mindre klingan fram. Bortsett från det är det samma princip som att lossa ett framhjul. Har cykeln fotbroms finns det oftast ett stag som du även behöver lossa.

2. Identifiera hålet/skadan

Innan du tar bort slangen är det bra om du identifierat skadan. Finns det en sten, glasbit eller något annat föremål som sitter fast i däcket? Försök i sådana fall att pilla bort det, men var försiktig så du inte skär dig.

3. Demontera slangen

Enklaste sättet att demontera en slang är genom att massera däcket hela vägen runt. Börja längst ner från bägge sidor samtidigt massera och tryck hela vägen upp så du får med så mycket material som möjligt av däcket till toppen. Börja alltid från ventilen så du är så långt från den som möjligt när du avslutar. Då behöver du i regel inte ens verktyg för att haka av däcket. Om det behövs verktyg, har du skapat tillräckligt med utrymme för detta. Tänk på att använda ”däckjärn” i plast och var försiktig så du inte gör större skada på slangen eller ventilen.

4. kontrollera däck och slang

Upprepa steg 2 men denna gången även insidan av däcket samt slangen. Om du har en eller fler extra slangar är det enklast att bara byta slang. Vill du laga slangen kanske du hellre gör det hemma i lugn och ro 🙂 Tänk på att inte skräpa ner när du byter eller lagar slangen.

5. Placera ny slang eller den lagade slangen

Blås eller använd pump för att trycka i lite luft innan du börjar det gör att slangen inte veckar sig. Stoppa i slangen varsamt och se till att veck eller bulor inte uppstår.

6. Sätt tillbaka däcket

När slangen är på plats är det dags att sätta tillbaka däcket. Försök att undvika verktyg för att inte skada den nya eller bytta slangen. Fyll i ytterligare lite luft och massera däcket så allt hamnar på plats i fälgen.

7. Montera tillbaka hjulet

När du monterar tillbaka hjulet, tänk då på kedjan och Glöm inte bromsen!

8. Pumpa upp till ett bra tryck

För att du skall få ett mindre rullmotstånd och en trevligare upplevelse så är det optimalt att ha ett bra lufttryck i däcket. Det optimala däcktrycket för just Dina däck står oftast på däcksidan. Det är ofta svårt att få ett helt korrekt däcktryck med en portabel handpump, men försök att få ett så bra tryck som möjligt så du klarar dig till närmaste depå eller målgång.

Fortsätt trampa

Nu är det bara att rulla vidare till mål, medalj och mat!

Läs mer hos vår partner Team Sportia:
Välj rätt däck och slang
Byt slang på en landsvägscykel
[:]

Godkänt cykellopp av Svenska Cykelförbundet
[:sv]Nyhetsbrev[:]