Vätska under Motionslopp

Sportdryck kan ge dig extra energi och förhindra kramp under långa cykelturer.

Däremot är det viktigt att välja rätt sportdryck och testa den innan du ger dig ut på en längre tur. Fel val av sportdryck eller om du är ovan vid ett specifikt märke kan leda till magproblem som i värsta fall tvingar dig att avbryta.

Så testa dig fram vilka tillskott som passar just dig innan det är dags för motionslopp eller tävling.

vattenflaskaVätska
Vatten är vad du främst behöver. Efter ca en timmes cykling påverkas du av vätskebrist. Beroende på temperatur och egna depåer kan det ske ännu tidigare.
Vätskebrist kan bidra till kramp och sämre prestation.

Energi
Behovet av kolhydrater uppstår ofta efter 75–90 min. Om du vet att rundan tar längre tid än så bör du börja dricka sportdryck som innehåller 6–8 procent kolhydrater redan från start. Bananer och/eller energikakor (bars) ger också energi och en bättre mättnadskänsla.

Salt och mineraler
Först efter 1,5–2 timmars träning börjar kroppen att lida brist på salter och mineraler. Välj sportdryck som innehåller elektrolyter och som finns i många sportbutiker. Eller häll i en knivsudd salt i en vanlig sportdryck. På sommaren kan dock behovet av salter uppstå redan efter en timmes cykling.
Även underskott av magnesium kan bidra till försämrad prestation och kramp i muskler.

Under Hisingen Runt kan du i samtliga depåer ladda vattenflaskan med Loadex från Dalblads. En sportdryck som ger dig kolhydrater, vitamin C och magnesium.

Dela gärna!