7 sätt att lyckas med ditt nyårslöfte

nyårslöfteDu kommer säkert avge minst ett nyårslöfte för 2016, men hur gör du för att hålla dem?

Merparten av nyårslöften som avges handlar om den egna hälsan, på ett eller annat sätt. Tyvärr saknas handlingsplan och därför blir det svårt att hålla fokus när motivationen tryter.

Här kommer sju punkter för att hjälpa dig med just ditt nyårslöfte.

1. Sätt realistiska löften

Löften och mål skall gärna vara lite utmanande men absolut inte onåbara. Om du exempelvis vill genomföra ett motionslopp på cykel och aldrig cyklat en längre sträcka kanske inte Vätternrundan är det mest optimala målet. Börja då 2016 med Hisingen Runt som ett mål och träna inför det. Det i sig kan vara ett delmål för att året efter det cykla någon av de längre sträckorna på Västkusten Runt.

2. Resultat kommer inte på en gång

Det tar ett tag att bygga upp kondition och styrka och du kommer inte att se tydliga resultat på en gång. Ha tålamod och ge det tid, våga tro på att du kommer att etablera en bra vana OCH se resultat.

3. Resan är målet

En stor hjälp är att sätta delmål och belöna dig för varje milstolpe.

4. Ge dig själv motivation för ditt nyårslöfte

Motivation kan vara allt från ett snyggt träningsplagg, en träningsresa eller en anmälan till ett motionslopp.

5. Ta hjälp

Oavsett vilket mål du har kan du genom personlig tränare eller medlemskap i en cykelklubb få hjälp och stöd för att nå målet.

6. Registrera din träning

Det är mycket effektivt att föra bok över sina förändringar så att du kan se alla steg du lyckas ta. Antingen via en blogg, en träningskalender eller en mobilapp.

7. Just Do It

När du bestämt dig för ett nyårslöfte, vänta inte utan starta redan nu! Däremot kan Du berätta om sitt pågående löfte när Du sitter med vännerna med ditt glas bubbel.

Stort lycka till med ditt nyårslöfte 2016! God fortsättning!

Dela gärna!